Nog vragen? Bekijk onze FAQ's

Bij Tankpas staan we voor je klaar om u met iedere vraag te helpen. Om het zo makkelijk mogelijk te maken hebben we de meest gestelde vragen onder elkaar gezet. Mocht je nog verdere vragen hebben dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Kies een categorie
Travelcard | Tanken
Tanken
Travelcard | Laden
Laden
Travelcard | Tol betalen
Tol betalen
Travelcard | Factuur
Factuur
Travelcard | App
App
Travelcard | Bestellen
Bestellen
Travelcard | Tankpas
Tankpas
Travelcard | Locatie aanmelden voor acceptatie
Locatie aanmelden voor acceptatie
Travelcard | Portal
Portal
Travelcard | Opzeggen
Opzeggen
Travelcard | Klachten
Klachten
Waar kan ik tanken?

Je kan met de Tankpas bij alle tankstations in Nederland tanken. Indien je hebt gekozen voor de Europa uitbreiding kun je tanken bij meer dan 55.000 tankstations in Europa. Gebruik onze app om de tankstations te vinden in je buurt met de Travelcard app.

Welke prijs moet ik betalen?

Wanneer je tankt bij de aangesloten tankstations reken je af tegen een vaste prijs of tegen pompprijs. Indien je gebruik maakt van onze dagelijkse vaste prijzen publiceren wij deze een dag van tevoren in jouw online omgeving. Zo weet je van tevoren altijd de kosten van brandstof in Nederland.

Wanneer je tankt in België met de Travelcard-zijde van de pas dan brengen wij altijd de pompprijs in rekening. De dagelijkse vaste prijzen worden niet toegepast buiten Nederland.

Wanneer je een Tankpas met Europa uitbreiding hebt en tankt met de DKV-zijde van de pas dan kunnen er toeslagen van toepassing zijn. Deze toeslagen worden door onze partner DKV toegevoegd op de tanktransactie. Afhankelijk van het land varieert die toeslag met een percentage tussen de 1% en 4,5%

Hoe werkt tanken met een Tankpas?

Brandstof afrekenen met een tankpas is erg gemakkelijk en gaat vrijwel hetzelfde als het afrekenen met een bankpas. Na het aanbieden van de Tankpas en het invoeren van de pincode krijg je op de betaalterminal de vraag of je een vervangende auto rijdt. Je kunt hier kiezen voor ‘ja’ of ‘nee’. Wanneer je kiest voor ‘nee’ dan wordt je gevraagd de huidige kilometerstand in te voeren. Voor een volledige administratie adviseren wij dit altijd in te vullen. Na het invoeren hiervan is de transactie afgerond. Een bon bewaren is niet meer nodig.

Hoe komt de vaste dagprijs tot stand?

De opgegeven dagprijs wordt dagelijks berekend, rekening houdend met de gemiddelde regionale brandstofprijzen, trends en patronen in de geschiedenis van het brandstofverbruik van de klant en met behulp van een handelsmarge die ook het prijsrisico aan de kant van Travelcard dekt. De aangekondigde prijs geldt niet voor speciale LPG- en CNG-brandstoffen.

Waar kun je de vaste dagprijs vinden?

De dagprijs per liter van de betreffende brandstofsoort zie je de voorafgaande dag na 16.00 uur altijd in het online klantenportaal en is de gehele daaropvolgende kalenderdag geldig. De op vrijdag vastgestelde prijs geldt voor zaterdag, zondag en maandag. Zo kun je op elk moment zien tegen welke prijs je tankt.

Waar kan ik laden?

In de landen Nederland, Belgie, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk kan je op nagenoeg alle openbare laadpunten laden met Tankpas. In Europa zijn er meer dan 300.000 beschikbare laadpunten.

Wat kost laden?

Onze app helpt jou bij het vinden van een beschikbaar (snel-)laadstation en geeft informatie over geldende tarieven. Alle in deze app getoonde laadtarieven zijn indicatief bedoeld en gebaseerd op de data die Tankpas.nl ontvangt van de laadpaal exploitant.

Travelcard brengt per geladen kWh een tarief van € 0.01 in rekening.

Laden bij een laadpaal

Om je auto op te kunnen laden heb je een laadpaal, laadkabel en een Tankpas met laad functionaliteit nodig. Je dient altijd eerst te kijken of het lampje van de laadpaal groen is. Als het lampje rood is dan werkt de laadpaal niet. Als het lampje groen is dan sluit je de laadkabel aan. Vervolgens houdt je de Tankpas voor de aangegeven plek op de laadpaal. Als de laadpaal een blauw lichtje geeft dan betekent dit dat je auto wordt opgeladen. Als je klaar bent met laden dan ontgrendel je de kabel met de laadpas op de aangegeven plek.

Snelladen

Ja je kan ook gebruik maken van snelladers. Via onze app kunt u gemakkelijk laadstations filteren op beschikbaarheid en snelheid. De Tankpas werkt bij alle bekende universele snel laadnetwerken zoals IONITY, Fastned en Allego.

Het is helaas niet mogelijk om de Tankpas te gebruiken bij het supercharge netwerk van Tesla.

Kan ik de Tankpas ook registreren bij een privé laadpunt?

Het is mogelijk om de stroomkosten voor thuisladen direct te verrekenen met de medewerker via Travelcard. Het is wel belangrijk dat het laadpunt dit ondersteunt. Indien het laadpunt hier geschikt voor is dan kun je de Travelcard laadpas registreren met het unieke nummer op de achterzijde (NL-TCE-).

Vervolgens zal de facturatie van de stroomkosten via Travelcard verlopen en de vergoeding richting de eigenaar van het laadpunt (de medewerker) via de aanbieder van het laadpunt uitbetaald worden.

Waarom verschilt mijn factuurbedrag van mijn thuislaadtarief?

Het tarief dat je hebt ingesteld op je eigen laadpaal en het tarief dat wij factureren verschilt. Je kan de afrekening opvragen bij je laadpaalbeheerder om te kijken of er extra kosten berekend worden.

Echter is het ook zo dat het autorisatiecentrum die de transactie verwerkt van jouw laadpaal tot en met de verwerking van Travelcard hiervoor ook kosten in rekening brengt. Houdt er rekening mee dat deze kosten in het totaalbedrag op onze factuur zijn meegenomen en daardoor kunnen afwijken van het bedrag je hebt ingesteld op je laadpaal.

Hoe werkt tol betalen?

Wanneer je tol wilt betalen kies je voor de tolpoortjes welke geschikt zijn voor kaartbetalingen. Let op dat je de juiste zijde van de Tankpas aanbiedt bij de betaalterminal. Voor het betalen van tol heb je de optie ’tol & tanken in Europa’ nodig.

Vanaf 1 maart is het niet meer mogelijk om tol af te rekenen in Frankrijk.
Voor afrekenen van tol is een service fee van toepassing.

Waar kan ik vignetten kopen?

Vignetten zijn vaak te koop bij de tankstations in de buurt van de grens. Gebruik de Tankpas app om tankstations te vinden waar je kan afrekenen. Voor het betalen van tol heb je de optie ’tol & tanken in Europa’ nodig.

Hoe vaak ontvang ik een factuur?

De eerste drie maanden ontvang je een wekelijkse factuur. Hierna krijg je van ons bericht dat je over kan naar maandelijkse facturatie. Maandelijks ontvang je een aparte factuur voor de kosten van het gebruik van de Tankpas(sen).

Samengevoegde facturen
Mocht je de facturen voor de paskosten en je transacties willen samenvoegen, mail dan naar info@tankpas.nl met de vraag of samengevoegde facturen kan ontvangen.

Indien je tankt in een ander land ontvang je hiervan altijd een aparte factuur.

Kan ik de belasting terugvorderen met de Tankpas facturen?

Wij vermelden de betaalde belasting bij transacties in Nederland, België en Luxemburg. Met deze facturen kan je de belasting terugvorderen. Bij overige landen staat er geen btw vermeld op de factuur.

Waar kan ik mijn factuur vinden?

Onze facturen ontvang je als pdf op het door jou opgegeven e-mailadres. Je kan de facturen ook vinden het kopje “financieel” op ons portaal.

Wat betekent V/A op de factuur?

V/A staat voor vervangende auto. Er is tijdens het afrekenen opgegeven dat er gebruik werd gemaakt van een vervangende auto en er is geen kilometerstand ingevoerd op de betaalterminal.

Staat de kilometerstand op de factuur?

Op de factuur is de kilometerstand zichtbaar wanneer deze is ingevoerd bij het afrekenen. Bij het afrekenen wordt in de meeste gevallen om de kilometerstand gevraagd. Wilt je deze niet inzichtelijk hebben op de factuur dan kan je ‘0’ invullen bij het afrekenen.

Welke brandstofprijs brengt Tankpas.nl mij in rekening?

Wanneer je tankt bij de aangesloten tankstations reken je af tegen een vaste prijs of tegen pomp prijs. Inden je gebruik maakt van onze dagelijkse vaste prijzen publiceren deze een dan van te voren in jouw online omgeving. Zo weet je van te voren altijd de kosten van brandstof in Nederland.

Wanneer je tankt in België met de Travelcard zijde van de pas dan brengen wij altijd de pompprijs in rekening. De dagelijkse vaste prijzen worden niet toegepast buiten Nederland.

Wanneer je een Tankpas met Europa uitbreiding heeft en tankt met de DKV zijde van de pas dan kunnen er toeslagen van toepassing zijn. Deze toeslagen worden door onze partner DKV toegevoegd op de tanktransactie. Afhankelijk van het land varieert die toeslag variëren met een percentage tussen de 1% en 4,5%

Wat betekenen de productcodes op de factuur?

Hieronder een overzicht van de productcodes die op de factuur kunnen staan:
ADB AdBlue
ARG Aardgas
DLS Diesel
DSM Bio Diesel
E85 Ethanol (E85)
ELV Euroloodvrij
HPB Premium Benzine
HPD Premium Diesel
KWH Kilowattuur
KWT Thuisladen
LNG Liquid Natural Gas
LPG LPG
RWV Ruitenwisservloeistof
SLV Super Loodvrij
SPL Super Loodvervanger
TOL Tol

Aanmelden

Je maakt eenvoudig een account aan met jouw e-mailadres en een wachtwoord.
Na het aanmaken wordt er een verificatie mail gestuurd. Na verifiëren kan je inloggen en gebruik maken van de Travelcard app.
Om goed gebruik te kunnen maken van de app, dien je toegang te geven tot jouw locatie.

Moet ik betalen om de Travelcard app te gebruiken? 

Het gebruik van de app is gratis, maar houdt er rekening mee dat de normale tarieven van je mobiele netwerkprovider van toepassing zijn.

Wat gebeurt er als mijn internetverbinding of mobiele gegevens wegvallen? 
  • Je kunt de app niet gebruiken als je toestel geen verbinding heeft met 3G, 4G of Wi-Fi 
  • Als je internet wegvalt tijdens een transactie met de mobiele app, kan je de tankbeurt afronden, maar ontvang je geen transactiedetails  
  • Je kunt tot aan je limiet tanken 
Tank-/laadkaart toevoegen

Na een account aangemaakt te hebben met e-mailadres, wachtwoord en dit geverifieerd te hebben via e-mail de app geeft je toegang om een Travelcard Tankpas toe te voegen 

  • Klik op “Voeg een kaart toe” 
  • Vul je kaartnummer (3060000000000000000) en vervaldatum (maand-jaar) in en klik op ‘Volgende’ 
  • Vul je pincode in en klik op ‘Volgende’
    Dit is de zelf gekozen of opgestuurde pincode die bij de kaart hoort

Indien de correcte gegevens zijn ingevuld wordt je kaart automatisch toegevoegd.

Als je een laadkaart gebruikt, kan je het NL-TCE-nummer toevoegen door de instructies van ‘Laadsleutelhanger toevoegen’ te volgen.

Laadsleutelhanger toevoegen

Na een account aangemaakt te hebben met e-mailadres, wachtwoord en dit geverifieerd te hebben via e-mail de app geeft je toegang om een Travelcard laadpas toe te voegen 

  • Klik op “Voeg een kaart toe” 
  • Vul jouw laadsleutelhanger (NL-TCE-123456-7) in en klik op ‘Volgende’
  • Vul de vervaldatum in
  • Klik op ‘Volgende’

Indien de correcte gegevens zijn ingevuld wordt je kaart automatisch toegevoegd.

Foutmelding bij het toevoegen van een kaart

Je kunt fouten ervaren als:

  • Het kaartnummer, de vervaldatum of de pincode onbekend zijn 
  • Het kaartnummer, de vervaldatum of de pincode niet correct zijn 
  • Het kaartnummer is toegevoegd aan een ander account 
  • Wanneer je op meerdere accounts hetzelfde kaartnummer probeert toe te voegen 

Travelcard, tankpassen en laadpassen zijn gepersonaliseerd, een pas kan maar aan 1 account tegelijk toegevoegd worden 

Tankkaart verwijderen
  • Klik op “Mijn Kaart” in het navigatiemenu  
  • Klik op “Support & Kaart instellingen” 
  • Klik op “Verwijder kaart” 
  • Bevestig dat je de kaart wil verwijderen 
Hoe kan ik locaties in de buurt vinden in de app? 
  • Scroll en zoom in en uit op de kaart om locaties te vinden 
  • Gebruik de zoekfunctionaliteit om adressen, steden of locaties te vinden 
  • Gebruik de filters om het zoekresultaat te filteren 
  • Open de lijstweergave om dichtstbijzijnde locaties in te zien 
Kan ik ervoor kiezen om alleen mijn locatie te delen als ik de app gebruik? 

Ja, na registratie kun je kiezen uit; 

  • Slechts één sessie toestaan 
  • Toestaan tijdens gebruik van de applicatie 
  • Niet toestaan 
Waarom kan ik niet bij alle tankstations mobiel betalen?

Op dit moment kan je bij 30% van de tanklocaties mobiel betalen. In de toekomst worden de locaties waar mobiel betalen mogelijk is, steeds meer uitgebreid.

Waarom kan ik niet voor laden en overige diensten mobiel betalen? 

Helaas is het op dit moment niet mogelijk om laden of overige diensten mobiel te betalen. Wij werken er hard aan om dit in de nabije toekomst ook mogelijk te maken.

Bij welke tankstations kan ik mobiel betalen?

Je kan de tankstations waar mobiel betalen mogelijk is vinden door te filteren op “tankstations” en vervolgens op “mobiel betalen”

Hoe snel krijg ik mijn Tankpas?

Wanneer je een Tankpas hebt besteld verzenden wij deze binnen twee werkdagen. Houd er rekening mee dat de Tankpas nog twee dagen onderweg kan zijn. Je kan de Tankpas na ongeveer vier werkdagen verwachten

Hoe werkt bestellen?

Je kan de tankpas volledig online bestellen. Via het bestelproces kan je eenvoudig alle gewenste extra’s toevoegen.

Wat moet ik doen wanneer ik mijn Tankpas ben verloren?

Blokkeer of laat de Tankpas blokkeren via onze portal. Blokkades die online worden doorgegeven, worden direct verwerkt. Mocht het via het portaal niet lukken, stuur dan een mail naar info@tankpas.nl met het kenteken van de verloren tankpas.

Wat moet ik doen wanneer mijn pas is geblokkeerd nadat ik 3x de verkeerde pincode heb gebruikt?

Als je drie keer de verkeerde pincode invult dan wordt jouw Tankpas voor 24 uur geblokkeerd. Na 24 uur wordt jouw Tankpas automatisch weer geactiveerd en kunt u deze weer gebruiken.

Hoe kan ik de Tankpas accepteren?

Al meer dan 350.000 zakelijke rijders gebruiken de Tankpas. Door de Tankpas te accepteren kunnen wij extra klanten naar jouw locatie sturen. Neem contact op via info@tankpas.nl om jouw locatie aan te melden.

Wanneer ontvang ik de inloggegevens van het portaal?

Je ontvangt de inloggegevens van het portaal 5 dagen na je bestelling via de e-mail.

Hoe log ik in op de portal van Tankpas

Let op: de portal is alleen toegankelijk voor accountbeheerders.

Je kan met jouw gebruikersnaam en wachtwoord inloggen onze portal. Je hebt de inlognaam en wachtwoord per mail ontvangen nadat je de Tankpas hebt aangevraagd. Weet je het wachtwoord niet meer? Dan kan je met jouw gebruikersnaam via ‘wachtwoord vergeten’ een nieuw wachtwoord opvragen. Je krijgt dan de vraag antwoord te geven op de beveiligingsvraag. Weet je deze niet meer? Neem dan telefonisch, per mail of via de chat contact met ons op. Ben je de gebruikersnaam vergeten? Deze kan je opvragen met uw e-mailadres via ‘gebruikersnaam vergeten’.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord voor de portal?

Je kan het wachtwoord voor de portal wijzigen door eerst in te loggen op de portal. Vervolgens zie je rechts bovenin de naam van de beheerder van het account staan. Klik op ‘instellingen’. In de instellingen kan je het wachtwoord (en de beveiligingsvraag) wijzigen. Het wachtwoord dient te voldoen aan onderstaande eisen:

o minimaal 8 karakters met 3 van de 4 volgende voorwaarde:
o Tenminste 1 hoofdletter
o Tenminste 1 cijfer
o Tenminste 1 speciaal teken
o Tenminste 1 kleine letter

Hoe kan ik een extra beheerder toevoegen?

Je kan via de portal zelf een beheerder toevoegen. Dit doe je onder het kopje ‘account instellingen’. Vervolgens zie je onderaan de pagina de mogelijkheid om een extra beheerder toe te voegen. Je vult hier alle gegevens in van de extra beheerder. Het laatste invulblokje is de optie ‘gebruikersrechten’. De beheerder mag nieuwe gebruikers toevoegen en de subbeheerder kan dit niet.

Hoe vraag ik een pincode op?

Als je de pincode van een Travelcard niet meer weet kan je via de portal de pincode opnieuw opvragen. Dit kunt u doen door in de portal te klikken op de desbetreffende Tankpas. Hier ziet u de mogelijkheid ‘pin opvragen’. Wij verzenden de pincode binnen twee werkdagen per post. Het is niet mogelijk om de pincode te wijzigen.

Hoe zeg ik mijn Tankpas op?

Je kan jouw Tankpas eenvoudig opzeggen via het volgende formulier.

Hoe dien ik een klacht in?

Bij voorkeur ontvangen wij de klacht per e-mail of via ons contactformulier. Wij zullen na ontvangst uiterlijk binnen 14 dagen een inhoudelijke reactie geven.

Wat doet Travelcard met mijn klacht?

Uiteraard proberen wij de klacht zo spoedig mogelijk af te handelen. Alle klachten die wij ontvangen worden geregistreerd. Op basis van inkomende klachten zullen wij altijd onze processen en producten proberen te optimaliseren.

Wat als ik niet tevreden ben met de afhandeling van mijn klacht?

Indien je een klacht hebt over onze producten of dienstverlening, dan kun je contact met ons

opnemen via het contactformulier. Je ontvangt binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht een

inhoudelijke reactie van ons. Indien je als zakelijke klant niet tevreden bent over de afhandeling van

jouw klacht, dan kun je deze ter bemiddeling voorleggen aan Thuiswinkel Waarborg.

Download de Travelcard app

  • Mobiel betalen
  • Eenvoudig locaties vinden
  • Tot 10 persoonlijke kaarten toevoegen
App Store PlayStore